📅 UPDATED: 22 Σεπτεμβρίου 2025
Πολλοί γονείς αναρωτιούνται από ποια ηλικία επιτρέπεται να ανέβει ένα παιδί σε μοτοσικλέτα βάσει νόμου. Να σημειώσουμε ότι δεν υπάρχει γενική ευρωπαϊκή οδηγία και η κάθε χώρα θεσπίζει τη δική της νομοθεσία επί του θέματος.
Στην Ελλάδα, το άρθρο 37 του νέου Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας (Ν. 5209/2025) ορίζει συγκεκριμένα τι ισχύει για τη μεταφορά παιδιών σε δίκυκλα.
ΤΙ ΛΕΕΙ Ο ΝΟΜΟΣ
Το άρθρο 37 του ΚΟΚ προβλέπει τα παρακάτω:
2. Απαγορεύεται:
α) Η μεταφορά επιβατών περισσοτέρων των αναγραφομένων στην άδεια κυκλοφορίας του οχήματος.
β) Η μεταφορά συνεπιβάτη σε θέση διαφορετική από τη θέση που προβλέπεται για συνεπιβάτες, καθώς και όταν ο συνεπιβάτης δεν μπορεί να στηρίζεται στα υποπόδια.
γ) Η μεταφορά ανηλίκων έως πέντε (5) ετών με μοτοσικλέτα ή μοτοποδήλατο, εφόσον δε συγκρατούνται με εγκεκριμένο σύστημα συγκράτησης κατάλληλο για την ηλικία, το ύψος και το βάρος τους.
3. Ο οδηγός μηχανοκίνητου οχήματος και μοτοποδηλάτου επιβάλλεται να μεριμνά για την ασφάλεια των συνεπιβατών του και ειδικότερα να ελέγχει αν φορούν το προστατευτικό κράνος (ή τις ζώνες ασφαλείας όπου προβλέπεται) κατά τη μεταφορά τους.
ΤΙ ΣΗΜΑΙΝΕΙ ΑΥΤΟ;
Givi S650 Baby Ride παιδικό κάθισμα
Αν το παιδί είναι κάτω των 5 ετών μπορεί να ανέβει σε μοτοσικλέτα, μόνο αν υπάρχει κατάλληλο σύστημα συγκράτησης (καθισματάκι) και κάθεται στη θέση του συνεπιβάτη.
Για τα παιδιά άνω των 5 ετών, πρέπει να φτάνουν στα υποπόδια, και να κάθονται πίσω από τον οδηγό ώστε να μπορούν να μεταφερθούν με μοτοσικλέτα. Συνεπώς, η ασφάλεια του παιδιού προϋποθέτει σωστή σωματική ανάπτυξη και δυνατότητα στήριξης.
Το κράνος αποτελεί απαραίτητο εξοπλισμό και πρέπει να είναι πιστοποιημένο όπως και στους ενήλικες, οι οποίοι είναι υπεύθυνοι για την ασφάλεια του συνεπιβάτη. Το καθισματάκι πρέπει να είναι εγκεκριμένο, ωστόσο δεν υπάρχουν ακόμη συγκεκριμένες τεχνικές προδιαγραφές γι’ αυτά τα συστήματα συγκράτησης όπως αντίστοιχα οι ECE και DOT στα κράνη μηχανής.
Προφανώς απαγορεύεται να μετακινούνται πάνω από δύο άτομα με μηχανή / σκούτερ αφού η άδεια κυκλοφορίας αναφέρει δύο (2) επιβάτες στα δίκυκλα & μοτοσυκλέτες.
Η ΛΟΓΙΚΗ ΜΑΣ ΤΙ ΛΕΕΙ;

Επιτέλους ορίζεται ξεκάθα στον νέο Κ.Ο.Κ. ότι το παιδί πάνω στη μηχανή είναι συνεπιβάτης και η θέση του βρίσκεται πίσω από τον αναβάτη. Ποτέ μπροστά.
Θα θέλαμε να σχολιάσουμε ότι το αίσθημα ισορροπίας και η ωριμότητα διαφέρει σε κάθε παιδί ή/και ηλικία (υπάρχουν τετράχρονα που παίρνουν μέρος σε αγώνες motocross και άλλα που δε νιώθουν άνετα με τις μηχανές).
Μόνο εσείς γνωρίζετε αν το μικρό σας είναι έτοιμο να ανέβει σε μηχανή και πότε. Αν δε θέλει, μη του το επιβάλετε γιατί σας βολεύει αυτού του είδους η μετακίνηση. Αν λατρεύει τις μηχανές σαν εσάς αλλά είναι πολύ ζωηρό όταν είναι πάνω σε μία, σκεφτείτε το διπλά.
Τα πιστοποιημένα από την Ευρωπαϊκή Ένωση παιδικά κράνη μηχανής ξεκινάνε από 50-52εκ. περίμετρο κεφαλιού, από εμπειρία θα σας πούμε ότι αυτό αντιστοιχεί σε παιδιά ηλικίας από 3+ ετών. Που σημαίνει ότι βασικός προστατευτικός εξοπλισμός είναι διαθέσιμος από πραγματικά πολύ μικρή ηλικία, αλλά αυτό όπως είπαμε από μόνο του δεν σημαίνει τίποτα απολύτως.

Η άποψη μας είναι ότι για να μεταφερθεί το παιδί στη μοτοσικλέτα, το παπί ή το σκούτερ με ασφάλεια πρέπει να εκπαιδευτεί από νωρίς.
Για παιδάκια κάτω των 5 ετών θα πρέπει να είστε πολύ σίγουροι για το αίσθημα ισορροπίας του αλλά και την ικανότητα του να συγκρατείται. Ξεκινήστε την εκπαίδευση του ως συνεπιβάτης/τρια μεταφέροντας το με ποδήλατο. Φυσικά με παιδικό ποδηλατικό κράνος και το απαραίτητο καθισματάκι. Στην συνέχεια ή παράλληλα πάρτε του ένα καλό ποδήλατο ισορροπίας, επιγονατίδες, επιαγκωνίδες και αφιερώστε χρόνο με αυτό.

Η εξοικείωση με τα παραπάνω θα το βοηθήσουν στην ανάπτυξη των απαραίτητων δεξιοτήτων ως υποψήφιος συνεπιβάτης και εσείς θα αντιληφθείτε πότε -και αν- είναι έτοιμο να ανέβει στο μηχανάκι μαζί σας. Στην περίπτωση που το παιδί τα καταφέρνει, ιδανικά με άνεση, τότε του αγοράζετε το καλύτερο σε εφαρμογή και ποιότητα κράνος που θα βρείτε στην αγορά, προστατευτικό εξοπλισμό καθώς και ένα σύστημα συγκράτησης παιδιών για χρήση σε μηχανή.
Αυτό της GIVI καλύπτει παιδιά έως την ηλικία των 8 ετών. Να επισημάνουμε ότι αναφορές στην ηλικία είναι ενδεικτικές, προφανώς πρέπει να λάβετε υπόψη σας και την σωματική ανάπτυξη του.
Όταν το παιδί παύει να χωράει στο καθισματάκι, θα πρέπει να το μεταφέρετε με μοτοσυκλέτα μόνο όταν μπορεί να στηριχθεί όπως εσείς, δηλαδή να πατάει στα μαρσπιέ!!! Υπάρχει ένας άτυπος κανόνας που λέει ότι πρέπει να έχει ύψος 1,5μ., όμως στην πράξη εξαρτάται από το πλάτος της σέλας και την απόσταση από τα μαρσπιέ του συνοδηγού. Άλλες είναι οι διαστάσεις σε Honda Z50 και άλλες σε BMW R 1250 GS.
Εν κατακλείδι, αν κάθεται πίσω από τον αναβάτη, μπορεί να κρατηθεί, να σφίξει τα πόδια και τα γόνατα του στο μηχανάκι, να πατάει επαρκώς στα μαρσπιέ, αν έχει τον απαραίτητο εξοπλισμό ασφαλείας και αίσθημα ισορροπίας/στήριξης που λέγαμε παραπάνω, μπορείτε να πάτε παρέα ΠΑΝΤΟΥ!
Πέρα από το γράμμα του νόμου και το πρόστιμο των 80€ και ίσως την άδεια αδήγησης που θα χάσετε, το μόνο που έχει σημασία είναι η ασφάλεια των παιδιών μας. Και γνωρίζετε από την εμπειρία σας ότι η κατάσταση στους ελληνικούς δρόμους θυμίζει ζούγκλα.

